9A:n leirikoulu Lontoossa 3.9.-6.9.19

Aloitimme matkan suunnittelun jo seitsemännen luokan talvella ja päätimme kohteen saman vuoden lopulla. Keräsimme rahaa monilla eri tavoin, kuten myymällä leivoksia, lakuja, itsetehtyjä kortteja sekä käymällä muutamissa myyjäisissä. Lähellä kahdeksannen luokan loppua saimme tiedon keräämästämme rahasummasta ja osa vanhemmista ryhtyi etsimään lentolippuja ja majoituspaikkaa. Silloin pidettiin useita vanhempainiltoja, keskusteltiin tulevasta matkasta ja eri vaihtoehdoista koskien majoitusta.

Muutamia viikkoja ennen matkaa kokoonnuimme jälleen juttelemaan raha-asioista, syömisestä sekä muista matkaa koskevista asioista. Joistain asioista oli pieniä erimielisyyksiä, mutta lopulta päädyimme yhteisymmärrykseen. Kävimme ohjelmaa sekä tehtäviä läpi jo ennen matkaa, ja meille jaettiin luonnosvihot, jotka tulisimme ottamaan mukaan matkalle.

Matkamme alkoi siitä, kun tapasimme tiistaina lentokentällä kello 6.00. Lontoossa ensimmäisenä suuntasimme junalla ja metrolla majoituspaikkaamme, Lontoon suomalaiseen merimieskirkkoon, josta lähdimme lounaan jälkeen National Galleryyn ja siitä Hop On – Hop Off –kiertoajelulle.

Keskiviikkona lähdimme heti aamusta Camden Towniin. Siellä kiertelimme vapaasti, shoppailimme ja söimme. Tämän jälkeen kävelimme pitkin Thamesin etelärantaa Tate Modern –museoon. Söimme yhteisen illallisen Wagamama-ravintolassa.

Seuraavana päivänä lähdimme aamiaisen jälkeen Victoria & Albert –museoon ja sieltä suuntasimme Hyde Parkiin, josta jatkoimme bussilla Oxford Streetille shoppailemaan loppupäiväksi.

Viimeisenä päivänä lähdimme hostellista ja osa oppilaista meni London Eyehin, loput kävelivät South Bankissa. Tämän jälkeen suuntasimme junalla kohti lentokenttää ja iltalentoa.

Leirikoulumme säännöt olivat hyvin yksinkertaiset: pysytään yhdessä, kuunnellaan opettajien ohjeita, tubekortti pidetään mukana ja erillään elektronisista laitteista, hiljaisuus kello kymmeneltä illalla emmekä panikoi, jos joudumme eri metroon.

Sääntöjä oli vain muutama, joten niiden muistaminen ja noudattaminen oli helppoa. Ne olivat mielestämme toimivia ja niitä kyllä noudatettiin, vaikka hiljentyminen iltaisin ei aina onnistunutkaan tasan sillä kellonlyömällä kuin oli tarkoitus. Muutaman kerran oli ongelmia tubekorttien kanssa ja kerran jouduimme eri metroihin. Tilanteista kuitenkin selvittiin hyvin.

Leirikouluun lähtiessämme luokkamme oli innoissaan, hieman odottavaisena. Kukaan ei oikein osannut aavistaa, mitä matka toisi tullessaan. Jotkut olivat toki käyneet Lontoossa ennen, mutta opettajien valitsemat käyntipaikat olivat suurelle osalle tuntemattomia. Luokkamme yhteishenki oli hyvä leirikoulun aikana, eikä suurempia suhdekonflikteja onneksi tullut. Nyt tuntuu siltä, että luokkahenkemme olisi muuttunut tiiviimmäksi, vaikka se alun perinkin oli jo hyvä.

Kun aloimme miettiä leirikoulukohdettamme, heti ensimmäisenä mieleemme juolahti Lontoo. Lontoo oli jo ennestään tuttu matkakohde opettajille ja osalle luokasta. Lontoo on mielestämme aivan ihana kaupunki, niin paljon nähtävää ja kuultavaa. Plussaa vielä se, että museot olivat ilmaisia, mutta jotkut näyttelyt tietenkin maksullisia. Kulkuyhteydet olivat erittäin selkeät ja nopeat. Shoppailumahdollisuuksia löytyi rutkasti.

Pääsimme tutustumaan myös Camden Townin vilinään – paljon pieniä kojuja ja ruokapaikkoja pitkin katua. Suora hyppäys Lontoon vilskeeseen, Oxford Streetille. Bussimme pysähtyi suoraan Primarkia vastapäätä. Vilkas katu toi mukanaan erilaisia eläinaktivisteja ja muita mielenosoituksia. Matkamme Oxford Streetillä päättyi Piccadilly Circuksen tunnetulle Shaftesburyn suihkulähteelle (Eros-patsas).

Suosittelemme Lontoota leirikoulukohteena taideluokille. Niin kuin sanoimme, Lontoo on täynnä kiehtovia museoita ja muita kulttuurikohteita.

Kiitos opettajillemme, Annelille ja Maritalle, jotka mahdollistivat tämän matkakokemuksen!